آخرین اخبار

سه عاملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند چیست؟

کاندیدا‌های مستقل، دادگاه ترامپ و سن نامزد‌ها سه متغیری اند که ممکن است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در دقیقه نود تعیین کنند.

اشتراک گذاری
06 فروردین 1403
کد مطلب : 12423

انتخابات آمریکا

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ لیلا فرهادی: به نظر واضح است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ یک رقابت برای ریاست جمهوری مجدد خواهد بود؛ اولین بار از سال ۱۹۱۲ که در ایالات متحده آمریکا، یک رئیس جمهور سابق، رئیس جمهور کنونی را به چالش می‌کشد. نامزد‌ها فوق العاده شناخته شده هستند، با این حال حدود ۱۲ درصد از رای دهندگان هنوز انتخابشان را نکرده اند. این رای دهندگان خاکستری ممکن است تصمیم گیرنده نهایی باشند. در شش انتخابات قبل از سال ۲۰۰۰، میانگین حاشیه پیروزی در آرای مردم ۹ امتیاز بود. از سال ۲۰۰۰، در شش امتیاز، سه امتیاز بوده است. همین آمار نشان می‌دهد که انتخابات ریاست جمهوری این روز‌ها چقدر نزدیک است. فقط شش ایالت در ماه نوامبر رقابت خواهند کرد. دفعه قبل، ۱۶۰ میلیون آمریکایی رای دادند، اما جو بایدن با ۲۰ هزار رای بیشتر یا به عبارتی با تنها ۰.۰۱۳ درصد از کل آرا، برنده ویسکانسین، ایالت کلیدی و تصمیم ساز، شد. وقتی انتخابات اینقدر نزدیک است، تفاوت‌های کوچک می‌تواند تأثیراتی به ابعاد جهان داشته باشد.

به همین دلیل، هر چیزی می‌تواند انتخابات را به نفع رئیس جمهور بایدن یا دونالد ترامپ تمام کند. مسائلی از جمله اقتصاد، مرز‌های مشترک و سقط جنین وجود دارد. اما در این انتخابات سه متغیر بزرگ تاثیر وجود دارد که نشریه اکونومیست آن‌ها را بررسی کرده است.

اکونومیست در گزارش صفحه نخست این هفته نوشته: اولین متغیر، نقش اشخاص ثالث است. بسیاری از آمریکایی‌ها هر دو حزب اصلی را کمی عجیب می‌دانند. در تئوری، شکستن این دو گانه فوق العاده خواهد بود. در عمل، نگاه به نامزد‌های مستقل موجود، درمانی برای آن خط فکری است. در بین نامزد‌های این دوره جیل استاین، یک فعال محیط زیستی، کورنل وست، یک استاد چپ که فکر می‌کند تفاوت زیادی بین آقای بایدن و آقای ترامپ وجود ندارد و سپس رابرت کندی جونیور را داریم.

این نشریه می‌گوید: دو حزب بزرگ با دقت از دوگانه حزبی آمریکا محافظت می‌کنند. از سال ۲۰۰۰، زمانی که رالف نادر (کاندیدای مستقل آن سال) آرای کافی در فلوریدا به دست آورد، احزاب قوانین را در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، تغییر دادند. بعید است که خانم استاین و آقای وست در همه ایالت‌ها واجد شرایط حضور در انتخابات باشند (اگرچه هنوز هم می‌توانند به بایدن آسیب بزنند). داستان آقای کندی متفاوت است. در نظرسنجی‌هایی که شامل کاندیدا‌های مستقل می‌شود، او ۱۲ درصد آرا را به دست می‌آورد. این نشان می‌دهد که او احتمالا امضای کافی برای قرار گرفتن در میان اسامی انتخابات اکثر ایالت‌ها را دارد؛ و اگر این نظرسنجی‌ها تا ماه نوامبر به همین منوال باشد، این امتیاز بالاترین امتیاز یک کاندیدای مستقل از زمان راس پرو در سال ۱۹۹۲ خواهد بود.

به گزارش اکونومیست، به سختی می‌توان گفت کندی سبد رای چه کسی را بیشتر به سمت خود جذب خواهد کرد. نام خانوادگی او نشان می‌دهد که او دموکرات‌های بیشتری را جذب می‌کند، اما جمهوری خواهان او را بیشتر دوست دارند. محیط زیست گرایی و شکاکیت او نسبت به واکسن، ایده‌های چپ و راست را با هم مخلوط کرده است. با این حال این سناریو که رای کندی به پیروزی ترامپ کمک می‌کند، به طرز نگران کننده‌ای محتمل‌تر است.

دومین ابهام بزرگ در انتخابات آتی آمریکا که مختص این انتخابات است از نظر اکونومیست، مربوط به محاکمه‌های ترامپ است. ترامپ در همه جا در رای گیری حضور خواهد داشت. در طی دو سال گذشته این گمانه زنی وجود داشته که او ممکن است قبل از انتخابات زندانی شود یا در صورت انتخاب مجدد، حتی ممکن است مجبور شود از داخل یک سلول حکومت کند. این اتفاق نخواهد افتاد. بسیاری از محاکمه‌هایی که او با آن مواجه است، با درخواست تجدیدنظر تا ۵ نوامبر به پایان نخواهند رسید. یکی از مواردی که به احتمال زیاد در آن زمان تصمیم گیری می‌شود، بی اهمیت‌ترین پرونده است: محاکمه آقای ترامپ به دلیل پرداخت پول به استورمی دنیلز، یک ستاره فیلم‌های پورن.


بیشتر بخوانید:

همه چیزی که راجع به دادگاه دونالد ترامپ باید بدانید/ انتخابات آمریکا چه تغییراتی خواهد کرد؟

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چگونه است؟


این به معنای بی ربط بودن محاکمه‌ها نیست. در نظرسنجی‌های Economist/YouGov، یک سوم رأی دهندگان جمهوری خواه می‌گویند که «جنایتکار» بودن یک ویژگی مطلوب در یک نامزد نیست. حزب گرایی منفی (این اعتقاد که حزب شما هر خطایی انجام بدهد، طرف مقابل بدتر از آن عمل خواهد کرد) به این معنی است که اکثریت عظیمی از کسانی که قبلاً به آقای ترامپ رای داده بودند دوباره این کار را خواهند کرد. اما هنگامی که محاکمه در مورد نقش ترامپ در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ آغاز شود، به طور منظم یادآوری می‌شود که اولین دوره ریاست جمهوری او چگونه به پایان رسیده است؛ و این درست زمانی اتفاق می‌افتد که رای دهندگان بلاتکلیف در حال بررسی این هستند که آیا دوره دیگری به او رای بدهند یا خیر. بله، اکثر رأی دهندگان جمهوری خواه راهی برای توجیه اتهامات علیه آقای ترامپ خواهند یافت. اما محاکمه‌ها هنوز تعیین کننده است.

بر اساس گزارش اکونومیست، متغییر تاثیر گذار سوم بر انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا، سن نامزدهاست. بایدن و ترامپ مسن‌ترین و دومین کاندیدای مسن در تاریخ نامزد‌های ریاست جمهوری آمریکا خواهند بود. به همین دلیل به انتخابات ۲۰۲۴ به صورت مودبانه، «رویداد سلامت» می‌گویند. از طرف جمهوری خواهان، ترامپ وارث سیاسی ندارد. او مدیر مبارزات انتخاباتی خود را به عنوان مدیر عملیاتی حزب و عروسش را به عنوان رئیس ستاد حزب منصوب کرده است. این یک نوع قدرت شکننده است. او چنان بر حزب مسلط است که اگر ناتوان شود، هرج و مرج به وجود می‌آید.

در مقابل، بحثی در میان دموکرات‌ها وجود دارد که آیا آقای بایدن به دلیل کبر سنش می‌تواند در یک کمپین پیروز شود یا خیر. با توجه به وضعیت اقتصادی، نظرسنجی‌های او به طرز عجیبی پایین است. پاسخ کاخ سفید این است که نظرسنجی‌ها اشتباه است و زمانی که رای دهندگان بیشتری توجه شان به انتخابات جلب شود، بخت رئیس جمهور تغییر خواهد کرد. شاید. اما ۸۵ درصد از آمریکایی‌ها و ۷۰ درصد از دموکرات‌ها فکر می‌کنند که او برای یک دوره دیگر خیلی پیر است. بعید است که این موضع تغییر کند.

جاده لغزنده انتخابات برای دموکرات‌ها

اگر بایدن پیش از اعلام نهایی نام نامزد حزب در کنوانسیون در ماه آگوست همچنان در نظرسنجی‌های ایالت‌های خاکستری عقب باشد، دفاع از این استدلال که او بهترین گزینه برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ است، دشوار خواهد بود. از طرفی جایگزینی او در آن شرایط خطرناک خواهد بود و ممکن است آشفتگی به بار بیاورد. آقای بایدن باید داوطلبانه کنار برود، که بعید به نظر می‌رسد چنین تصمیمی بگیرد. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و جانشین احتمالی او، می‌تواند نامزد ضعیف تری باشد.

یکی از راه‌های حل این مشکل این است که دموکرات‌ها یک مسابقه استعدادیابی در کنوانسیون حزب دموکرات برگزار کنند. خطر چنین کاری این است که نامزد‌ها به برای راضی کردن مخاطبان، به سمت شعار‌های چپ کشیده شوند. یک جایگزین این است که بزرگان حزب به فرماندار جوانی مانند گرچن ویتمر در میشیگان یا سخنران کاریزماتیکی مانند سناتور رافائل وارنوک از جورجیا روی بیاورند. در این صورت، در حالی که ترامپ در حال محاکمه برای حوادث ۶ ژانویه است، دو ماه فرصت خواهند داشت تا مبارزات انتخاباتی خودشان را انجام بدهند.

ممکن است این احتمال که انتخابات سال ۲۰۲۴ بین بایدن و ترامپ برگزار شود، اجتناب ناپذیر به نظر برسد. اما با توجه به شرایط عجیب و غریب خاص این رقابت انتخاباتی، تردید‌ها و متغیر‌های پیش رو را نباید نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دو =